De minister van OCW en de staatssecretaris van VWS hebben besloten om zorg te dragen voor advisering over de opvolging van de aanbevelingen uit het rapport Schaduwdansen. Daartoe zijn twee commissies ingesteld: de Ethische Commissie en de Opvolgingscommissie Dansen. In dit nieuwsbericht vindt u meer informatie over de taak, de leden en de werkwijze van Opvolgingscommissie Dansen.
Opvolgingscommissie
De Opvolgingscommissie Dansen is ingesteld via dit instellingsbesluit en informeert en adviseert de directeuren-generaal (dg’s) en de Alliantie Dans Veilig over de opvolging van de aanbevelingen uit het Schaduwdansen-rapport. De commissie bewaakt de voortgang en kwaliteit van de uitvoering.
De commissie monitort en adviseert over:
- De planvorming: sluit deze voldoende aan op de aanbevelingen?
- De uitvoering: worden de aanbevelingen correct en volledig uitgevoerd?
- De implementatie en borging: worden de plannen door middel van de voorgenomen uitvoering duurzaam verankerd?
- Open en transparante communicatie: de commissie stimuleert dat de Alliantie en de dg’s helder communiceren over de opvolging en dat informatie (geanonimiseerd) openbaar toegankelijk is. Adviezen en de werkwijze van de commissie worden gedeeld op de website van de Alliantie.
Leden van de commissie
De leden van de Opvolgingscommissie Dansen zijn, na een openbare referentie check en na positief advies van de Ethische commissie, benoemd door de minister van OCW op 9 april
Leden van de Opvolgingscommissie zijn:
- Marc Merx, voorzitter
- Mirjam Decoz, lid
- Jorien Feenstra, lid
- Jeffrey Kuijs, lid
- Miriam Reijnen, lid
- Annemarie de Ruijter, lid
Werkwijze van de commissie
Om de bovenstaande taken uit te voeren heeft de Opvolgingscommissie een Werkwijze gepubliceerd.